Warning: A non-numeric value encountered in /home/prositec/criminal-law.org.il/wp-content/themes/Divi/functions.php on line 5778

עבירות פליליות נתפשות בעיני הציבור כעבירות שעיקר אופיין הוא אלים כגון רצח, גניבה, פריצה, איומים, עבירות על רקע מיני וכו'. ובכל זאת, ישנן גם עבירות פליליות מסוג שונה, כגון עבירות צווארון לבן שנחשבות לעבירות פליליות "נקיות" שאינן קשורות לאלימות פיזית, והן מתבצעות במהלך עבודתו של אדם במקום התעסוקה שלו ולהן אופי כלכלי מובהק. המונח "צווארון לבן" למעשה מנסה לתאר עבירות כלכליות שמבוצעות ע"י אנשים נורמטיביים בדר"כ, שרחוקים מעולם הפשע ואינם אלימים במהותם. בשורות הקרובות נלמד על עבירות אלו ומהם ההיבטים המשפטיים הקשורים אליהן.

עבירות צווארון לבן – סוגים ומניעים

עבירות צווארון לבן מבוצעות במסגרת עבודתו של אדם. בפועל מדובר בלקיחת כספים בצורה שאינה חוקית או "הוגנת" באמצעות מקום העבודה, התפקיד או העיסוק, בין אם בצורה ישירה ובין אם באופן עקיף. ישנן דוגמאות רבות שממחישות מהן עבירות צווארון לבן, למשל פקיד בנק שמעביר סכומים מחשבונות אחרים לחשבונו שלו, סחר לא חוקי במניות והרצת מניות, הפרת אמונים למקצוע (למשל, רופא שמעביר חוות דעת שאינה נכונה על מנת לקבל מלקוחו תשלום על כך), מנהלים בכירים שגונבים באופן שיטתי כספים בארגון, מתן או קבלת שוחד ועוד. המניעים לביצוע עבירות צווארון לבן רבים ומגוונים וכוללים רצון להתעשר, "לדפוק" את המערכת (נקמנות), תופעת "רובין הוד", דחף פנימי להסתכן ולמתוח גבולות.

ההיבט המשפטי

מה שמאפיין את עבירות הצווארון הלבן מלבד לאופיין הלא אלים הוא התכנון המושכל וה- "כרוניות" שלהן, שכן מדובר בעבירות שמתוכננות היטב ומבוצעות לאורך זמן. לעיתים רבות מדובר בסכומי עתק שמתגלים כחסרים, והשילוב של כל אלה מסתכם בענישה חמורה. כך למשל, אם על עבירות תקיפה "בסיסיות" שלא גרמו לנזק אך בוצעו באלימות העונש יהיה עד שנתיים מאסר, הרי שעבירות צווארון לבן, גם ללא אלימות טומנות בחובן פוטנציאל ענישה חמור הרבה יותר כגון : הלבנת הון עד 10 שנות מאסר, מתן שוחד עד 7 שנות מאסר ועוד. לעיתים רבות עשוי שופט בית המשפט להחליף את המאסר בתשלום קנסות ופיצויים לישויות מהן נגנבו הכספים.

היבט משפטי נוסף של עבירות צווארון לבן הוא משך החקירה והמשפט. מאחר ומדובר בפשעים מתוחכמים, המעצר, החקירה וההתנהלות המשפטית עשויים להימשך זמן רב עד להתשה מוחלטת של הנאשם. לכן חשוב מאוד להסתייע בעורך דין פלילי המתמחה בסוג עבירות אלו, על מנת להביא לשחרור מהיר ממעצר או ביטול כתב האישום בהמשך, וכך להימנע מתשלום קנסות, פיצויים גבוהים ואף מאסר בפועל.

דילוג לתוכן