חקירה פלילית היא אינה עניין של מה בכך. אומנם מטרתה היא לחתור לחקר האמת, אך במציאות אנו עדים לא אחת לקיבעון מחשבתי של המשטרה, סימון של "מטרות" וגם רצון "לסיים תיקים", מה שמביא לכך שהמשטרה לא בהכרח ממצה חקירות. כתוצאה מכך, אנו תמיד מזהירים את לקוחותינו, שאומנם על המשטרה לחקור ולאתר ראיות, אך אתם, בתור חשודים, לא בהכרח חייבים לסייע לה.

שבמאמר שלהלן נציג מספר עצות לאופן שבו כדאי לכם להתנהל בחקירה פלילית, מעין מדריך "עשה ואל תעשה", שיכול לשמש כל חשוד כמעט בכל עבירה וכל זאת לנוחיותכן/ם, הגולשים והגולשות, כדלקמן:

תיזהרו מהחוקר הנחמד:

החוקר הנחמד הוא החוקר שיציע לכם לדבר אתו "דוגרי". זהו החוקר שיגיד לכם "בינינו, עשית או לא עשית". החוקר הנחמד הוא החוקר שיציע לכם לשתות כוס קפה ואף יצא עמכם לרחבה בתחנת המשטרה כדי שתוכלו "לעשן סיגריה". השוטר הזה יהיה אומנם נחמד, אך הוא עדיין חוקר ותפקידו להוציא מכם הודאה מפלילה. לכן ההמלצה החשובה ביותר, היא להיזהר מאותו חוקר נחמד. אל תדברו שלא לפרוטוקול ואל תחשבו שאם הוא נחמד, אז אתם יכולים לספר לו את מה שאתם לא מספרים במסגרת חקירה פורמאלית.

הבחור הנחמד ששוהה עמכם בתא המעצר – הוא כנראה מדובב:

אחת משיטות החקירה המוכרות ביותר של המשטרה, היא שימוש במדובבים. מדובב הוא למעשה אדם שעובד עם המשטרה (ולעיתים גם שוטר בעצמו) שתפקידו להיכנס ל"דמות" של עבריין, לשהות עם עבריינים בתאי המעצר והכל כדי להתקרב אליהם ולדלות מהם מידע על העבירה. במקרים כאלו, כל מה שנעשה בתא המעצר מתועד ותפקידו של המדובב הוא כשמו – לדובב אתכם. תיקים פליליים רבים מוכרעים על אמירות שנאמרות למדובב ע"י נחקרים ולכן חשוב להיזהר מכך. לכן העצה השנייה שלנו היא: להיזהר מלשוחח על עובדות העבירה גם בתא המעצר, עם אנשים זרים.

נחקרתם? קראו את החקירה:

רוב החקירות שנעשות ע"י המשטרה מתועדות לכל הפחות בכתב יד, כך שכל חקירה שלכם אמורה להירשם ע"י חוקר משטרה. אך במציאות, לעיתים דברים שאמרתם נשמטים מהחקירה. בנוסף, חוקרים רבים לא פעם משמיטים פרטים בכוונה או לכל הפחות לא מציינים את כל מה שאמרתם. על החקירה שלכם אתם תידרשו לחתום, אך דעו שאינכם חייבים לחתום. אם אתם רוצים לחתום, אזי קראו בעיון רב את תיעוד החקירה ואם מצאתם שאינה משקפת את כל מה שאמרתם – אזי התעקשו שהחוקר יציין הכל.

זכותכם להיוועץ בעורך דין:

למרבה הצער, נחקרים רבים נוטים לשכוח שהם זכאים להיוועץ בעורך דין פלילי לפני החקירה. המשטרה מחויבת ליידע חשוד לפני חקירה באזהרה, כי הוא זכאי לקבל ייעוץ משפטי. לכן, אם אתם ממתינים לעורך הדין הפלילי שלכם שיגיע לתחנת המשטרה, אתם גם זכאים לא להיחקר ולכל הפחות להימנע מלמסור גרסה, עד לקבלת הייעוץ. דעו לכם שייעוץ לפני חקירה יכול להיות שווה זהב. לעיתים, עצה קטנה מעורך דין פלילי עשויה למנוע הגשת כתב אישום פלילי נגדכם. לחלופין, היעדר ייעוץ עשוי להביא לכך שיוגש נגדכם כתב אישום, אפילו אם הראיות נגדכם אינן חזקות ואפילו אם לא עשיתם דבר.

אתם לא צריכים לרצות את החוקר:

נחקרים רבים תוהים מדוע הם נשאלים כל מיני שאלות שנראות להם לא רלוונטיות או לא הגיוניות. חשוב שתדעו שאין שאלה בחקירה פלילית שאין לה סיבה. עקב שאלות אלו, נחקרים רבים מרגישים צורך להאדיר את עצמם בפני החוקר.

התוצאה: אמירות לא נכונות, סיפורים שקריים ומה לא. המשמעות היא שאפילו אם הנחקר נשאל שאלה לא הגיונית ושיקר לגביה, אזי השקר הזה יהיה חומר נהדר לתובע בתיק הפלילי. שקר של נחקר בנקודה א' עשוי להעיד על חוסר אמינות גם בנקודה ב' למרות שנקודה א' לא רלוונטית. לכן, אל תאדירו את שמכם. ענו באופן פשוט ונינוח על שאלות החוקרים ואם אתם לא זוכרים או יודעים תשובה מסוימת, אז זכרו כי זה בסדר גמור להגיד שאתם לא יודעים או לא זוכרים.

נהגו כלפיכם בגסות – תתלוננו:

למשטרה אסור לעשות הכל. לשוטרים אסור להרים עליכם ידיים, לאיים עליכם או לגדף אתכם. התנהלות כזו של איש חוק עשויה לגרור סנקציות משמעתיות, אזרחיות ואפילו פליליות נגד אנשי חוק. לכן, אם נהגו כלפיכם בצורה זו במסגרת חקירה פלילית, עליכם ליידע את העורך דין הפלילי המייצג אתכם וכן אף לשקול להגיש תלונה לגורם מוסמך בהמשך.

דילוג לתוכן